Januari 27, 2011

LEE KUAN YEW – MENTALITI TERTUTUP AKHIRNYA MELETUP !




Ketua Kluster Politik Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa Majlis Profesor Negara, Profesor Datuk Mohamed Mustafa Ishak berkata dakwaan Bekas PM Singapura, LKY terdapat usaha Malaysia dan Indonesia utuk menjejaskan perniagaan pelabuhan dinegara itu tidak berasas. Anggapan sebagai penceroboh adalah suatu ketakutan kepada Negara jiran yang semakin membangun.

" Dakwaan dmi dakwaan dilakukan oleh LKY itu adalah disebabkan Negara tersebut sentiasa dibelenggu oleh 'mentaliti terkepung'

Ref : utusan online Jan27,2011


CATATAN PINGGIR

Amat menarik bagi saya untuk mengulas  kenyataan Prof Datuk Mohamed Mustafa Ishak yang menggambarkan LKY yang mempunyai 'mentaliti terkepung' lebih dalam supaya kita dapat menyelami lebih dalam pemikiran LKY dan kesannya masa hadapan jika ia terus menjadi kenyataan.

Mengapa mentaliti  terkepung itu dikatakan tepat ?. Terkepung bermakna dikelilingi, dilingkari, dibatasi, dihalangi atau dibentengi. Sebuah negeri pulau kecil seperti Singapura memang benar kedudukan geograpinya 'terkepung' oleh Indonesia dan Malaysia. Secara kebetulan penduduk didua Negara ini adalah majority umat Islam.  Indonesia adalah umat Islam terbesar didunia. Bermakna Singapura berada ditengah-tengah Negara Islam.


Dalam situasi berada dalam dinding kaca itu, ada dua keadaan seseorang pemimpin yang berfikir seperti LKY  dapat digambarkan. Pertama dalaman dan kedua luaran:

Bila dalam keadaan terkepung seseorang atau sekumpulan itu akan menjadi sempit, panik, takut, lemas, tidak bebas, terhimpit, kekurangan,  kebergantungan,  terancam,  tiada tempat bergantung, meraung meminta tolong,  hidup dari masa kesemasa sangat tergantung kepada kekuatan dalaman.

Dalam masa yang sama, keadaan persekitaran luar dapat dilihat dari telus dinding kaca semakin membangun, maju,  kuat, beragam, merasaksa, membesar, mengancam, dinamik dan terbuka serta bebas.

Jika konsep yang LKY aplikasikan dipakai terus semakin kembang diluar, semakin mengecil didalam.  Semakin bebas diluar, semakin 'merobot' didalam. Semakin berani diluar semakin penakut didalam dan begitulah positif dan negative akan berlaku terus dengan ketat dan mendesak.

Akhirnya apa jadi?.  Jawapannya meletup!. Apa yang meletup ?. PAP dan kepimpinan Negara serta sistemnya sekali.

Habis bagaimana terbaik?.  Sukar untuk diundur belakang sebab settingnya terlalu dalam. Sebaik-baiknya mereka berinteraksi dengan luar semakin bebas dan meluas serta dinamik. Buang segala benteng dan sempadan yang melemaskan. Fleksibel  menjadikan angin luas tidak meletup kemudian hari. Lantaklah… kah..kah..kah..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan