Januari 28, 2011

INDIA MASIH TOLAK INTERLOK- ITU SUDAH MELAMPAU




Badan Bertindak, Pasukan Tindakan Interlok  (PTI), ketuannya Datuk Thasleem Mohamed Ibrahim berkata Badan NGO itu menerima keputusan kerajaan untuk meminda interlok, tetapi tetap menolak digunakan disekolah-sekolah.

" Novel itu boleh dijual dikedai buku, kami tidak meminta novel itu diharamkan… kami berpendirian novel itu tidak digunakan disekolah-sekolah kerana kandungannya tidak sesuai sama sekali". Katanya lagi " kami tidak tahu bahagian mana yang hendak dipinda, sementara dipinda, kita cadangkan agar nterlok diganti degan novel yang lain" dalam kenyataannya kepada portal berita themalaysiainsider.


CATATAN PINGGIR

Kerajaan telah banyak bertolak ansur dalam mendengar pandangan berbagai pihak. Ia dikira sudah mencukupi untuk tidak berlarutan . Semua NGO tidak berpuas hati terhadap pindaan yang kerajaan putuskan. Sebahagian besar minta supaya ia diteruskan tampa pindaan. Sebahagian yang lain terus tidak setuju. Jika semua tidak puas hati,  ini bermakna keadilan sudah berlaku.

Pindaan akan meminda bahagian yang dikira sensitif terhadap kaum India. Jika sudah tidak ada yang sensitif mengapa didesak lagi supaya diganti ?. Itu sudah melampau. Jika diturut kehendak publik, pihak yang minta diteruskan tampa pindaan majoritinya jauh lebih besar.

Novel itu diganti?.  Tidak. Tidak akan diganti. Itu satu tuntutan diluar batas !. Kerajaan pasti tidak melayan pada desakan-desakan yang mereka sendiri tidak faham apa maknanya sastera. Novel itu telah dikarang berpuluh tahun sudah. Ia tidak bertujuan untuk menjadi teks sekolah. Ia hanyalah satu karya sastera seorang penulis yang akhirnya dianugerah sebagai sasterawan Negara.

Apakah pihak yang menolak itu faham apa ertinya sastera?. Sastera melayu?. Jika tidak faham harus kembali kepangkal jalan belajar sastera dahulu sebelum menekan itu dan ini. Tahukah Badan itu untuk memilih sebuah novel yang dianggap ada nilai kesusasteraan yang mempunyai kelayakan dan melengkapi untuk dipelajari ?.

Tidak semudah yang dijangkakan.  Novel itu sudah berpuluh tahun dicipta tetapi baru sekarang dipilih, mengapa?.  Kerana ia menepati suasana persekitaran yang berlaku dalam masyarakat sekarang. Barangkali jika tidak berlaku gejolak social selepas tahun 2008, novel itu tidak terpilih terus. Oleh itu setiap novel sastera yang dipilih ada tujuan dan mesej membina kemanusian itu sendiri bukan hentam kromo sahaja.

Diganti?.  Jika dicadangkan kepada badan itu untuk mencari ganti sampai kiamat tidak berjumpa. Apakah novel terbaik dari masyarakat India yang ada nilai seni karya yang boleh dikategorikan sastera terbaik?.

Lantas, kerajaan tidak perlu tersangkut sangkut lagi dengan golongan seperti mereka itu. Memadailah kerajaan memberi paha walaupun mereka meminta dada. Itu sudah terbaik dalam kerajaan yang perihatin terhadap suara rakyat. Tidak lebih dari itu.






3 ulasan:

  1. diaorang sensitip tak kena tempat.ini tak boleh, itu x boleh. duhh

    BalasPadam
  2. sy rasa x perlu nak pinda apa2..tu kan sejarah bangsa india..mcmana cara hidup diorg..so x perlukan "betulkan" fakta yg dah mmg betul..klau dilayannya..ntah2 esok lusa pendatang2 ni minta pula pinda sejarah melayu..buat sejarah baru yg diorg ni penduduk asal tanah melayu..so jgn layan kerenah2 diorg ni..yg benar tetap benar..yg salah tetap salah

    BalasPadam
  3. Kita semua pun tahu bahawa kebanyakan dari kaum India yg telah datang ke Tanah Melayu adalah dari kasta rendah termasuk pariah. Pada masa dahulu sebelum adanya tangki septik utk tandas, kaum India dari kasta pariah inilah yg telah mengangkut najis dari tandas2 di pekan2. Sekarang ini tidak ada lagi sistem angkut taik ini.
    Keturunan dari kaum India ini masih ada bertaburan di Malaysia. Mungkin mereka sekarang sudah ada yg jadi Doktor, Jurutera, Peguam, Kerani dsbnya. Mereka ini berasa malu sangat utk mengaku asal-usul mereka dari kasta yang rendah. Maklumlah sebab dah yg telah jadi kaya dan senang. Tetapi kalau kita perhatikan, kaum India di sini masih lagi mengutamakan kasta mereka bila mahu berkahwin. Kalau mereka ini di negara asal, tak usah haraplah boleh maju spt di Malaysia.
    Itu yg mereka sangat takut jika semua rakyat Malaysia tahu akan asal-usul mereka. Itulah yg membuat kaum India menolak Interlok bermati-matian.
    Samalah juga spt Lim Kit Siang yg tak mahu isi kandungan sejarah di sekolah di kaji semula. Kerana dia amat takut yg akan terkeluar pembabitannya dlm perarakan kemenangan Cina di Kg Baru dulu yg telah mencetuskan peristiwa 13 Mei!

    BalasPadam