Januari 12, 2011

JAHANAM – TIAN CHUA TUDUH POLIS BERPOLITIK PULA





Suhaimie Shafeei ADUN Sri Muda telah menimbulkan kemarahan polis pula dengan mengatakan polis jangan terlibat dalam politik melalui wakilnya Naib Presiden PKR. Sebagai tindak balas politik Suhaimie telah menghantar 30 orang untuk mengadakan demo berkain rentang yang dikepalai oleh Tian Chua.

Tian Chua berkata bahawa tindakan polis terburu-buru memulakan siasatan. Tindakan polis itu seolah-olah mengugut ADUN berkenaan dan memberi tekanan kepada kerajaan PKR Selangor. Tindakan polis datang kerumah  Suhaimie kemarin malam juga tidak wajar kerana tiada notis. Walaubagaimana pun ADUN itu akan hadir jika menerima notis 111 terhadapnya untuk memberi keterangan.

Utusan Jan12,2011(8).


CATATAN PINGGIR

Perbuatan kasar, provokasi, tidak menghormati, cakap ikut sedap mulut beginilah yang  menyebabkan mata lebam. Kita suruh orang lain professional tetapi kita tidak professional. Tidak profesionallah apabila menuduh polis berpolitik. Sedangkan mereka telah menjalankan tugas secara professional. Setelah menerima repot yang melambak mereka menjemput Suhaime kebalai Polis untuk beri keterangan.

Polis menggunakan seksyen 112 Kanun Tatacara Jenayah dengan memanggil datang sendiri kebalai Polis untuk direkodkan kenyataan percakapan berkait dengan kes yang disiasat.

Sekiranya saksi enggan tampil apabila dipanggil (cara lembut) baru notis 111 untuk dirakam percakapan. Kata Ketua Polis Negeri  Selangor Datuk Tun Hisan Tun Hamzah.

Nampak?. Beza antara 112 dengan 111. Bukankah berbeza antara rekod dan rakam. Oic.. Suhaimi fikir dia sudah ditangkap kot?.  " Kita bukan nak tangkap Suhaimi kalau betul nak tangkap buat apa keluar notis dan polis pergi kerumahnya, ia untuk memberi tahu wakil rakyat itu untuk datang kebalai polis memberi keterangan" kata Datuk Tun Hisan lagi.

Lihat, jika polis mahu tangkap tidak perlu notis terus saja tangkap. Apa perlu 112, 111 lagi. Kadang-kadang kita buat besar kepala tidak tentu arah. Orang bagi cara lembut kita minta cara keras. Kononnya  ada nasihat peguam. Peguam itu nasihat supaya 111 digunakan agar mereka boleh masuuuuk tahu tak?. Cara peguam itu memang betul-betul  professional. Cara polis itu lebih kepada budi bicara kerana mereka juga menjaga nama baik wakil rakyat. Mereka boleh tangkap apa?.

Kalau degil begitu tangkap sahajalah. Kah..kah..kah..

Tangkap dengan Tien Chua sekali buat keterangan minta bukti polis berpolitik. Jentik telurnya  kah..kah..kah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan