Disember 04, 2010

ALIRAN NIHILISME – TIDAK LAYAK MEMIMPIN NEGARA





Terdapat tiga aliran Etika ia itu Aliran Nihilisme, Aliran Kerelatifan dan Aliran Perintah Tuhan. Kali ini saya tumpu pada Aliran Nihilisme.
Penganut  Aliran Nihilisme  ini beranggapan bahawa 'tidak ada perbezaan antara kebenaran dan keslalahan dan baik atau jahat. Semua sama.
Fahaman Aliran Nihilisme ini juga tidak wujud kebenaran dan kesalahan moral. Kepercayaan mengenai moral adalah pendapat semata-mata. Sesiapa pun tidak boleh mengatakan yang pendapatnya lebih baik atau kurang baik daripada pendapat orang lain.
(Abdullah Ismail, Abdul Rahim Abdul Rahman, Mardzelah Makhsin, Mohd Zailani Mohd Yusoff, Rosnaaini Hamid, Shuib Hussain. (2007). Sains Pemikiran dan Etika. Universiti Utara: Kedah).
Apa yang difahami dari Aliran Etika ini?. Aliran ini adalah menggambarkan seseorang yang buta warna tidak dapat membezakan antara baik dan jahat, salah atau benar dan kebaikan atau keburukan.
Kurang jelas boleh bagi contoh?. Emmm.. banyak..banyak dihadapan mata kita. Begini. Penduduk dunia ini bangga dengan bangsa mereka samada timur atau barat. Ditimur sahaja ada banyak bangsa Asia seperti China, India, Arab, African,  melayu dan lain-lain.
Rasa hormat, kasih- sayang, snggup berjuang mempertahankan bangsanya dihargai oleh masyarakat. Tiba-tiba ada dikalangan anggota masyarakat itu menghina dan mengutuk bangsanya sendiri atau malu mahu mengaku bangsa bermakna mereka itu tidak beretika dan tidak bermoral.  Hampas masyarakat.
OK, boleh tahan, nampak sedikit. Boleh tambah?. Satu lagi contoh jika penganut sesuatu agama itu tuhannya melarang atau mengharamkan 'sex buntut' jika dia melakukannya juga bermakna tidak bermoral, berdosa dan engkar.
Apa? Sup buntut?. Kalau diIndonesia, sup buntut itu maknanya sup ekor kah..kah..kah..
Isssh.. telinga kamu  kesitu pula!. 'sex buntut' itu lainlah. Maksudnya hubungan sex antara 'betina dengan betina' atau 'jantan dengan jantan'  aahak..hak..hak..
Jadi orang yang 'sex buntut' dan menghina bangsa itu tidak bermoral, tidak bermaruah, tidak berakhlak begitu tidak boleh jadi pemimpinlah?.
Boleh juga, jadi pemimpin kelab gay kah..kah..kah..
Kalau sudah tahu apa tanya lagi? Perrrrrgh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan