November 27, 2010

AMAT TERHARU PADA ORANG ACEH


satu pemandangan diAceh



Masyarakat Aceh yang berkerja diMalaysia telah dapat mengumpul  sebanyak RM180,000 untuk disumbangkan kepada mangsa banjir diUtara tanah air dengan kerjasama Jabatan Perdana Menteri.  Lapan trak Angkatan Tentera Malaysia telah berlepas keUtara kemarin, bagi menghantar sumbangan tersebut berupa makanan dan keperluan harian.
Mansur Usman , ketua penganjur Mayarakat Aceh diMalaysia berkata, ini giliran mereka pula bagi membalas budi baik rakyat Malaysia yang banyak menyumbangkan bantuan ketika masyarakat Aceh dilanda Tsunami tahun 2004. ( Umal Nov26,2010:37)


CATATAN PINGGIR
Allahu Akbar ! Allahu Akbar ! terharu rasa hati  bila mendengar ada orang mengingati kebaikan yang kita taburkan.  Apa lagi dalam situasi  kita memerlukan, ketika itu mereka membalasnya.
Cuba bayangkan orang yang hanya menumpang untuk mencari kehidupan dinegara kita dalam keadaan hidup mereka bersusah payah melepaskan diri sendiri tetapi dapat mengumpul sebanyak itu sebagai tanda keikhlasan kepada kita. Tentu kita rasa besar hati menerimanya.
Inilah yang menambahkan rasa persaudaraan kita dengan mereka semakin dekat . Itulah hikmah dari amalan rakyat Malaysia yang sentiasa terbuka untuk membantu  rakyat negara lain yang dilanda bencana. Aoa lagi Aceh-Indonesia sebagai bangsa serumpun.
Terubatlah luka dihati kita angkara segelintir rakyat Indonesia yang tergolong sebagai Bendera dan Laskar Merah putih memijak, membakar dan menghina rakyat Malaysia baru-baru ini.
Dan kita bersyukur golongan yang berdemonstrasi upahan itu telah dibawa kepengadilan oleh kerajaan Indonesia.
Kepada Warga Aceh diMalaysia yang menyumbang itu, tentu masyarakat negara ini kembang hati dan penuh syukur serta terima kasih. Sama-samalah kita eratkan salaturahim dua bangsa serumpun ini.

2 ulasan:

  1. Salam tuan,

    Mohon pautkan link blog? Blog tuan sudah saya pautkan. Selamat berjuang

    BalasPadam
  2. sdr Mukapetang, sdr telah dipautkan. Terima kasih atas ingatan. Selamat berjuang

    BalasPadam